Roční výpis poplatků a úroků z běžného a spořicího účtu mají banky povinnost rozeslat svým klientům každý rok do konce února. Klienti českých bank dostanou tento výpis e-mailem, poštou nebo do online bankovnictví už podruhé. Smyslem nového opatření je, aby měli lidé lepší přehled, kolik své bance platí za využívání služeb spojených s běžným a spořicím účtem. Podle aktuálního průzkumu společnosti IPSOS pro Air Bank má ale o tomto výpisu povědomí jen třetina lidí. A téměř stejný počet dotázaných nedokáže říct ani přibližně, kolik své bance ročně na poplatcích zaplatí.
„Poplatkům, které se v měsíčním výpisu nemusí zdát nijak závratné, někteří klienti nevěnují pozornost. Rozdíly ve využívání a zpoplatnění jednotlivých bankovních služeb tak nejlépe vyniknou až na souhrnném ročním výpisu. Zatímco jeden klient zaplatí za rok na poplatcích až několik tisíc korun, druhý může díky úrokům z vkladů i vydělat,“ říká Petr Šmíd, vedoucí oddělení výzkumu Air Bank.
Přehled o roční výši zaplacených poplatků nemá podle průzkumu 29 % dotázaných a 31 % to tuší jen přibližně. Přesnou výši, kolik za využívání účtu bance platí, zná 40 % respondentů.
Výrazně větší přehled o poplatcích spojených s účtem mají klienti tzv. nových bank. 9 z 10 z nich ví alespoň přibližně, kolik ročně zaplatí. U velkých tradičních bank je to jen 6 z 10 dotázaných.
„Rozdíl je způsobený tím, že do takzvaných nových bank přecházejí často klienti velkých tradičních bank. Právě při zakládání nového účtu si tito klienti zjišťují, kolik budou za účet nově platit. Nové banky mají obvykle méně poplatků, a jejich ceníky jsou tedy pro klienty přehlednější. Navíc běžné služby bývají často bez poplatků, a proto se jejich klientům dobře pamatuje, že využívání služeb mají ve své bance prakticky zadarmo,“ dodává Petr Šmíd.
Roční výpis zasílají banky svým klientům na základě nařízení evropské směrnice PAD (Payment Accounts Directive), která vstoupila v účinnost vloni. Roční výpis zahrnuje poplatky spojené s vedením účtu a dále úroky z kontokorentu a kreditní karty, ale také úroky na vkladech na běžném a spořicím účtu.
Výzkum Air Bank realizovaný agenturou IPSOS se uskutečnil formou online dotazování v únoru 2020 na reprezentativním vzorku 1100 respondentů ve věku 18 až 65 let.