Rozumným důvodem pro půjčku je pro Čechy investice do bydlení, více než polovina nemá s půjčováním problém

Air Bank

Dle aktuálního průzkumu IPSOS pro Air Bank vnímá až 60 % Čechů půjčky jako běžný a užitečný nástroj pro řešení finančních potřeb a jen 5 % lidí by si peníze nikdy nepůjčilo. Vedou zodpovědné půjčky na bydlení, dovolenou řeší půjčkou jen zlomek lidí. Více riziková je oblast impulzivního nakupování a využití odložených plateb či kreditních karet, 28 % lidí nejdříve nakupuje a až potom řeší, jak nákup zaplatí.

Rozdíly ve vnímání půjček se objevují mezi pohlavími i věkovými skupinami. Muži si častěji půjčí bez výčitek, když je to potřeba, ženám naopak půjčka více vadí. Bez obav by si Češi vzali půjčku na bydlení (74 %), dopravní prostředek (39 %) a zdraví (37 %). Naopak na dovolenou a zábavu by si půjčku vzalo jen malé procento populace (5 % a 3 %). Zajímavým zjištěním je, že pouze čtvrtina respondentů považuje za dobrý důvod k půjčce konsolidaci půjček i přesto, že jim může pomoci výrazně zlepšit rodinný rozpočet.

„V Air Bank poskytujeme půjčky, které jsou transparentní a u kterých klient dopředu vidí veškeré parametry. Naším dlouhodobým cílem je podporovat odpovědné půjčování. Velmi nás těší, že výsledky výzkumu potvrzují, že Češi přistupují k půjčování zodpovědně. Vidíme, že půjčky jsou vnímány spíše jako dlouhodobá investice do zlepšení životních podmínek než jako prostředek pro krátkodobý užitek,“ říká Veronika Benešová, vedoucí oddělení půjček a pojištění Air Bank a Zonky.

Lidé se u půjček nejvíce zajímají o úrokovou sazbu (31 %), RPSN (30 %) a výši splátky (15 %). Následně je zajímá možnost předčasného splacení (6 %) a také flexibilita splácení (4 %).

O něco horší je situace v oblasti impulzivního nakupování a využití odložených plateb nebo kreditních karet. 28 % lidí nejdříve nakupuje a až potom řeší, jak nákup zaplatí. U mladých do 26 let je to dokonce 36 %. Čtvrtina populace nepovažuje nákup kreditní kartou nebo odloženou platbou za půjčku, a u mladých do 26 let je to dokonce téměř polovina.

„Produkty jako kreditní karta, kontokorent nebo odložené platby, které usnadňují nakupování, lidé často nevnímají stejně jako klasickou bankovní půjčku. Ve skutečnosti je ale sledování více drobných finančních služeb náročnější. Proto doporučujeme nastavovat si nižší limity, ideálně maximálně do poloviny svého měsíčního příjmu, a mít v jednu chvíli nejvíce jednu odloženou platbu. Základem ochrany před předlužením je právě kontrola nad svým rozpočtem a závazky,“ říká Veronika Benešová, vedoucí oddělení půjček a pojištění Air Bank a Zonky.

Polovina respondentů je na tom z pohledu finančního zdraví stejně jako minulý rok a pro 24 % je letos splácení závazků těžší než v uplynulém roce. 79 % respondentů zvládá splácet včas, jen jednotky procent nestíhají závazky splácet v termínu.

Průzkum pro Air Bank zpracovala v červnu 2024 agentura IPSOS formou online dotazování reprezentativního vzorku 840 respondentů s úvěrovým produktem (spotřebitelským úvěrem, kontokorentem, kreditní kartou).

Kontakt

Alžběta Honsová / tisková mluvčí Air Bank

Air Bank / člen skupiny PPF

Evropská 2690/17 / 160 00 Praha 6

+420 602 228 199/ E novinari@airbank.cz

Zpět na tiskové zprávy