Jednu banku využívají pro běžné platby, účet v druhé bance mají kvůli hypotéce a do třetí banky si posílají peníze na spořicí účet. I takto mají Češi rozvržené své finance. Podle průzkumu agentury STEM/MARK pro Air Bank je dnes téměř 57 % lidí klientem více než jedné banky. Umožňuje jim to především nabídka účtů zdarma.
„S příchodem nových bank, které začaly nabízet účty bez poplatků, se lidem otevřela možnost, jak si snadno a hlavně bezplatně vyzkoušet služby i u jiných bankovních společností. Klienti tak jednotlivé služby využívají právě tam, kde je to pro ně nejvýhodnější, a nic navíc za to neplatí,“ říká Tomáš Motl, který vede oddělení výzkumu trhu v Air Bank.
Pouze jednu banku využívá 40 % Čechů, dvě banky má 29 % lidí. Klientem tří a více bank je podle svých slov 28 % respondentů. Vůbec žádnou banku nemají jen 3 % lidí ve věku 18 až 60 let. K nejčastějším důvodům, proč jsou lidé klienty několika bank najednou, patří to, že u jednotlivých společností využívají vždy tu výhodnější službu. Je to ale například také proto, že chtějí mít peníze rozložené u více finančních společností, anebo protože jejich banka konkrétní službu prostě nenabízí.
Podle průzkumu si nový běžný účet za poslední půlrok otevřelo 13 % respondentů a 14 % lidí to pravděpodobně udělá v následujících 12 měsících. Novou banku si 85 % lidí vybírá podle nízkých nebo žádných poplatků spojených s běžným účtem.
„Otevřít si nový účet je velmi snadné a rychlé, osobně na pobočce to klient zvládne obvykle do patnácti minut, a pokud nikam chodit nechce, může si účet založit i kompletně online,“ dodává Tomáš Motl.
Hlavní banku jen loni změnilo 14 % lidí
Zatímco někteří klienti zkouší další banky třeba jen kvůli jedné službě, jiní rovnou změní svou hlavní banku. Obvykle tak označují tu, do které si nechávají posílat výplatu a kterou nejvíce využívají pro běžné placení. Z průzkumu vyplynulo, že hlavní banku v loňském roce změnilo 14 % lidí.
Hlavní banku nejčastěji měnili klienti velkých, tradičních bank, jako jsou Česká spořitelna (31 %), Komerční banka (18 %) nebo Poštovní spořitelna (12 %). Naopak za svou novou hlavní banku pak respondenti nejčastěji označovali Air Bank (14 %), Komerční banku (12 %) a Fio banku (12 %).
„Výzkumy ukazují, že hlavní banku mění v průběhu roku klienti všech bank. Liší se to jen v tom, že zatímco do některých bank přijde mnohem více klientů, než z nich odejde, u jiných je to přesně naopak,“ doplňuje Motl. Do Air Bank v loňském roce přišlo téměř sto tisíc nových klientů a banka překonala hranici půl milionu klientů.
Výzkum Air Bank realizovaný agenturou STEM/MARK se uskutečnil formou online dotazování v lednu a únoru 2017 na reprezentativním vzorku 600 respondentů ve věku 18 až 60 let.
Kontakt
Vladimír Komjati, Jana Karasová
Air Bank / člen skupiny PPF
Evropská 2690/17 / 160 00 Praha 6
T +420 606 044 990 / E novinari@airbank.cz
O společnosti Air Bank a.s.
Air Bank, člen skupiny PPF, je moderní a inovativní českou bankou 21. století s internetovým bankovnictvím nové generace a vlastní pobočkovou sítí. Klientům nabízí elegantně jednoduché služby bez absurdních poplatků. Ceník banky se vejde na jedinou stranu A4. Vizí Air Bank je být první bankou, kterou mohou mít lidé rádi. Mezi hodnoty banky patří jednoduchost, odvaha, pravdivost a přátelství.
Více informací najdete na webu www.airbank.cz.