Jak probíhá platba kartou

Pokud provedete platbu kartou, na vašem účtu se to nejdříve projeví jako karetní blokace, tedy jako transakce, která teprve čeká na zaúčtování.

Peníze jsou tak stále na vašem účtu, pouze s nimi nemůžete manipulovat. Čekají totiž na to, až si je obchodník stáhne. A pokud vše probíhá tak, jak má, obchodník tak učiní obvykle do týdne, někdy to ale může trvat i déle například u hotelů, samoobslužných čerpacích stanic nebo autopůjčoven kde je čekací doba až 30 dnů. Jak to přesně funguje najdete v tomto návodu. V přehledu plateb je u takové platby napsáno čeká na zaúčtování.

Ve chvíli, kdy si platbu obchodník strhne, a peníze reálně z vašeho účtu odejdou, dochází k samotnému zaúčtování platby.

V historii plateb najdete zaúčtované transakce ve výpisu. Když obchodník nějakou karetní blokaci, zruší, třeba když se spolu domluvíte na stornu objednávky, pak ji v historii plateb vůbec neuvidíte. Je to proto, že platba nikdy neproběhla, peníze byly jen blokované a zase se uvolnily do vašeho dostupného zůstatku.

Pokud vám kartou nejde zaplatit, tak se ve většině případů jedná o jeden z těchto důvodů:

  • Máte vyčerpaný limit.
  • Na vašem účtu není dostatek prostředků.
  • Vaše karta není aktivní.

V případě platby na internetu, se ještě může jednat o výpadek platební brány. Ten většinou trvá přibližně půl hodiny. Nejlepší je tedy chvíli počkat a zkusit zaplatit znovu.

Co by se vám mohlo hodit

Jak si zobrazit karetní blokace a zůstatek na vašem účtu zjistíte v tomto návodu.

Platba kartou může proběhnout i offline. O takovýchto platbách si více přečtete v návodu Offline platby kartou.

A jak je to se zrušením platby kartou, se dočtete v návodu Storno karetní blokace.

Poradna