Může se stát, že si obchodník při platbě kartou na vašem účtu zablokuje částku, které říkáme předautorizace. Dělá to například ve chvíli, kdy ještě neví, jaká bude konečná částka platby. Blokace zároveň může posloužit jako záloha při půjčení auta nebo ubytování. Běžně takto fungují také dopravní podniky. Při prvním nástupu si na kartě zablokují jednu korunu a na konci dne tuto částku nahradí konečnou cenou vašich jízdenek za celý den. Jakmile tedy obchodník zná konečnou částku platby, blokaci zruší a nahradí ji skutečnou částkou.
Někdy se vám ve výpise objeví obě platby. V takovém případě je důležité, že dokud u plateb vidíte v bankovnictví označení Čeká na zaúčtování, tak peníze z vašeho účtu ještě neodešly a jsou pouze blokovány. V drtivé většině případů se vám zaúčtuje jen správná částka a předautorizace se sama stornuje 9. den od provedení platby. V případě hotelů, samoobslužných čerpacích stanic nebo autopůjčoven je čekací doba delší, a to 30 dní. Následně se peníze na účtu uvolní a vše bude v pořádku.
Pokud by se vám přeci jen zaúčtovaly obě platby, můžete se rovnou podívat na řešení. V návodu najdete i reklamační formulář. Potřebovat budeme datum a čas provedení transakce, výši její částky, název obchodníka a poslední 4 čísla karty, kterou jste použili.
Předautorizaci často využívají hotely, autopůjčovny nebo samoobslužné čerpací stanice. Setkáte se s ní ale i u streamovacích služeb, alternativních taxislužeb, sdílených dopravních prostředků nebo online supermarketů.
Mohlo by vás zajímat, jak probíhá Storno karetní blokace.